Czy wiesz, po co Ci konto marki w mediach społecznościowych?

with Brak komentarzy

Media społecznościowe pomagają nam budować markę ekspercką. Dobrze jest publikować story codziennie, a posty kilka razy w tygodniu – zasięgi wtedy są coraz większe, a na tym, jako twórcom, nam zależy. Ale… czy oby na pewno na tym powinno nam zależeć? Sprawdź, jak określić cel prowadzenia konta marki w mediach społecznościowych i przestań marnować czas na niepotrzebne działania.

konto marki w mediach społecznościowych

Gdy prowadzimy samodzielnie konta marki w mediach społecznościowych, to nie jest łatwo wymyślać codziennie nowe treści, tworzyć teksty, grafiki, wideo itp. Później być obecnym w każdym z kanałów, odpowiadać na komentarze, wiadomości. To naprawdę zajmuje sporo czasu. Prędzej czy później przychodzi zmęczenie.

Oczywiście warto co jakiś czas zrobić sobie całkowity odpoczynek od mediów społecznościowych, nie pojawiać się w nich przez kilka tygodni. To dodaje siły do działania. Ale na krótko.

Co w takim razie? Nie prowadzić konta marki, jeśli nie możesz albo nie chcesz zatrudniać kogoś do pomocy? Niekoniecznie.

Nie musisz mediom społecznościowym poświęcać wielu godzin. Nie musisz publikować codziennie. Tak – zasięgi będą wtedy mniejsze, ale czy duże zasięgi są Ci do czegoś potrzebne?

Jeśli odpowiesz sobie na pytanie, po co prowadzisz konto w mediach społecznościowych, to będzie Ci łatwiej zdecydować, czy być tu codziennie, czy jednak niekoniecznie. Może żeby zrealizować swój cel, wcale nie musisz publikować codziennie.

W dalszej części tekstu znajdziesz:

Określ cel prowadzenia konta marki w mediach społecznościowych

Powiesz, że prowadzisz konto, by zwiększyć zasięgi, bo jest Ci to potrzebne do rozwoju marki. W porządku. Ale czy te zasięgi rzeczywiście wpływają na rozwój Twojej marki? Powiesz tak, bo masz dużo obserwujących. Ale po co Ci dużo obserwujących? Łatwo się zatracić i tworzyć posty dla samego tworzenia tych postów. Tymczasem przecież nie o to nam chodzi, gdy budujemy markę ekspercką. Nie rozwijamy konta po to, żeby mieć duże konto, tylko… Właśnie – po co?

To już zależy od indywidualnych celów. Żeby je określić, zastanów się, co chcesz osiągnąć, prowadząc konto.

Może to być na przykład:

  • edukowanie,
  • pomoc ludziom – w końcu markę ekspercką budujesz po to, żeby pomagać ludziom rozwiązywać ich problemy,
  • nawiązywanie relacji – media społecznościowe doskonale się do tego nadają, ale możesz to też robić na przykład poprzez newsletter, o czym pisałam w poprzednim tekście,
  • budowanie pozycji eksperta – merytoryczne treści mają pokazać, że znasz się na tym, co oferujesz odbiorcom,
  • sprzedaż,
  • zdobywanie klientów,
  • kierowanie ludzi na blog i/lub do newslettera,
  • prezentacja portfolio.

Sprawdzaj i mierz

Gdy już wiesz, po co prowadzisz konto marki w mediach społecznościowych, to sprawdzaj, czy Twoje działania przybliżają Cię do realizacji tego celu.

Sprawdzaj, czy treści, które publikujesz podobają się odbiorcom – jakie wzbudzają zaangażowanie i do ilu osób docierają. Przeczytasz o tym w jednym z poprzednich tekstów „Jakie statystyki sprawdzać w mediach społecznościowych (i dlaczego nie liczbę obserwujących)”. A po zapisaniu się do newslettera otrzymasz tabelę, której używam do sprawdzania statystyk w różnych kanałach.

Sprawdzaj też, ile osób, które poznały Cię w mediach społecznościowych, przechodzi na Twojego bloga, zapisuje się do Twojego newslettera. Media społecznościowe nie są i nigdy nie będą w pełni Twoje. W każdej chwili możesz je stracić. Więcej o tym przeczytasz w tekście „Newsletter a media społecznościowe”. Dlatego nie marnuj energii na to, żeby budować konto po to, żeby mieć duże konto.

Tego, czy Twoje działania w mediach społecznościowych mają sens, nie zmierzysz liczbą opublikowanych postów czy relacji. Bo po co publikować coś, co nie wzbudza zaangażowania i dociera do garstki osób. Czy to na pewno Ci się opłaca? Czy jest sens poświęcać na to wiele godzin w tygodniu? Może wystarczy opublikować 1 post w tygodniu, by osiągnąć ten sam rezultat? Może wystarczy 1 post w miesiącu i wsparcie go płatną reklamą? Tak – tak rzadką publikacją też możesz zrealizować swój cel.

Sprawdzaj, ile czasu poświęcasz na przygotowywanie treści do mediów społecznościowych. W tym czasie nie robisz innych rzeczy. W związku z tym może bardziej opłaci Ci się wydać kilkadziesiąt złotych na reklamę posta, a zaoszczędzony czas poświęcić na te inne rzeczy, np. tworzenie płatnych produktów.

Case study oprawiebudowlanym.pl

Na Facebooku i Instagramie @oprawiebudowlanym publikuję mało. Relacjami w ogóle się przejmuję, bo nie zajmują wysokiej pozycji w mojej strategii (właściwie to ich tam nie ma i publikuję je spontanicznie, gdy mam coś ciekawego do przekazania). Posty zamieszczam 1-2 razy w tygodniu. Oczywiście nie zawsze tak było. Kiedyś robiłam to częściej. Do czasu aż zorientowałam się, że to nie ma sensu.

Gdy zastanowiłam się, po co prowadzę te konta i zaczęłam sprawdzać, na ile częsta publikacja pomaga mi realizować cele, doszłam do wniosku, że wystarczy mi jeden merytoryczny post w tygodniu. I czasem drugi, często na ten sam temat, tylko w trochę innej formie. W jednym z poprzednich tekstów przeczytasz o tym, co to jest recykling treści i jak wielokrotnie wykorzystać ten sam materiał.

W jaki sposób sprawdziłam, czy wystarczy mi jeden post w tygodniu? Robiłam testy. Przez jakiś czas publikowałam codziennie, potem co drugi dzień i sprawdzałam wyniki tych działań.

Media społecznościowe nie są wysoko wśród moich priorytetów, bo bardziej zależy mi na blogu i newsletterze. To właśnie tu chcę kierować odbiorców z mediów społecznościowych. Konta w mediach społecznościowych prowadzę też po to, żeby budować relacje z odbiorcami i ułatwiać im pracę poprzez podrzucanie odpowiedzi na nurtujące ich pytania. I te cele osiągam nawet, jeśli jestem obecna rzadko w mediach społecznościowych i czasem wspomagam się reklamą.

Konto marki w mediach społecznościowych – podsumowanie

Piszę to wszystko ze swojej perspektywy. Pewnie są osoby, których nie męczy codzienna obecność w mediach społecznościowych, które mogą poświęcać na to kilka godzin dziennie.

Ale jeśli nie robisz tego hobbystycznie, jeśli prowadzisz jednoosobową firmę, która nie zarabia na współpracach z markami, tylko sama budujesz markę, a konto w mediach społecznościowych ma Ci w tym pomagać, to musisz robić tysiąc innych rzeczy i nie możesz codziennie poświęcać wielu godzin na media społecznościowe, bo inaczej nie zrobisz tych innych rzeczy.

Za pomocą konta w mediach społecznościowych można osiągać różne cele, a duże konto (z dużą liczbą obserwujących) nie jest wyznacznikiem tego, czy realizujesz te cele.

Oprócz określenia celu profilu równie ważne jest określenie, dla kogo go prowadzisz. Jeśli się nad tym jeszcze nie zastanawiałaś, to zachęcam Cię do zapisania się do newslettera – otrzymasz bezpłatnie workbook, który pomoże Ci określić Twoją grupę docelową.

Zapisz się na bezpłatny newsletter

Będziesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach na blogu, informacje o ofercie i materiały dostępne tylko dla subskrybentów. Przy okazji otrzymasz też bezpłatne materiały.




Chcę zapisać się do newslettera i otrzymywać na mój adres e-mail informacje o nowościach, promocjach i produktach związanych z blogiem magdamyszura.pl.

Z newslettera w każdej chwili możesz się wypisać. Nie będę wysyłać Ci spamu. Z polityki prywatności dowiesz się, jak są chronione Twoje dane.

Podąrzaj Magda Myszura:

Podpowiem Ci, jak prowadzić blog i budować markę ekspercką, by przyciągnąć czytelników i klientów.

Zostaw Komentarz

Zapisz się do bezpłatnego newslettera

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach na blogu, informacje o ofercie i materiały dostępne tylko dla subskrybentów? Zapisz się do newslettera, a nie przegapisz niczego. Przy okazji otrzymasz też bezpłatne materiały.


Chcę zapisać się do newslettera i otrzymywać na mój adres e-mail informacje o nowościach, promocjach i produktach związanych z blogiem magdamyszura.pl.

 

Z newslettera w każdej chwili możesz się wypisać. Nie będę wysyłać Ci spamu. Z polityki prywatności dowiesz się, jak są chronione Twoje dane.