Jak prowadzić biznes online? – 8 wniosków po 4 latach działalności

with Brak komentarzy

Jak prowadzić biznes online oparty na marce eksperckiej? Jakie produkty sprzedawać? Co robić, by docierać do nowych odbiorców? Odpowiedzi na te pytania w dzisiejszym tekście, którym podsumowuję 4 lata prowadzenia firmy. Przeczytaj, jeśli nie chcesz popełnić błędów.

biznes online

Maj jest miesiącem, w którym założyłam firmę. Było to w 2018 roku. Bo choć blog oprawiebudowlanym.pl prowadzę od 2014 roku, to przed 2018 r. pracowałam jako freelancerka – pisałam teksty na zlecenie. Natomiast w maju 2018 roku wydałam pierwszy produkt cyfrowy (e-booka) i założyłam firmę. Przy sprzedaży tego pierwszego e-booka popełniłam trochę błędów, ale o tym napiszę innym razem. Dziś chciałam opowiedzieć o tym, czego nauczyły mnie te 4 lata, jeśli chodzi o biznes online zbudowany na marce eksperckiej.

Zanim przejdę do meritum, chcę podkreślić, że to jest mój punkt widzenia. Czyli osoby, która nie chce budować dużego biznesu i skalować firmy. Wystarczy mi to, co mam, czyli jednoosobowa działalność, stabilny dochód i w miarę święty spokój. Piszę „w miarę”, bo jak to w życiu, czasem coś się sypie. Ale plus jest taki, że przy małej firmie są to raczej niewielkie pożary do gaszenia.

Sposób na biznes online

Nie ma jednej recepty na biznes online. Bardzo dużo możemy się nauczyć podglądając innych twórców, ale miejmy na uwadze, że nie zawsze to samo sprawdzi się też u nas.

Nie daj sobie wmówić, że skoro ktoś tam prowadzi live’y, to Ty też musisz. Że skoro ktoś tam sprzedał w pierwszej kampanii 500 kursów, to Ty też musisz, bo inaczej to klapa i możesz zwijać interes. Że skoro ktoś ma profil na LinkedIn, to Ty też musisz, bo bez tego nie nawiążesz żadnych relacji.

1:
Próbuj różnych możliwości, bo w różnych branżach działają różne rzeczy.

Organizacja pracy we własnym biznesie online

Warto próbować różnych możliwości, ale nie możemy przy tym zapominać, by sprawdzać, co działa a co niekoniecznie. Bo w pracy u siebie i dla siebie bardzo łatwo się zatracić i dojść do momentu, w którym robimy więcej i coraz więcej, a efektów nie widać.

Dlatego nie bój się wprowadzać zmian, gdy stwierdzisz, że podjęłaś złą decyzję, że Twoje działania nie przynoszą oczekiwanego rezultatu. Ale żeby móc dojść do takich wniosków, nie możesz pracować tylko nad bieżącymi zadaniami. Znajduj też czas na to, by przemyśleć, jak działa Twój biznes i w którym kierunku zmierza.

Rób mniej, ale lepiej – jak pisze Greg McKeown autor książki „Esencjalista”, w której zwraca uwagę również na to, że „Zbyt rzadko poświęcamy czas na rozmyślanie o tym, które z naszych wysiłków przynoszą spodziewane rezultaty, a które nie”.

2:
Znajdź czas na analizowanie swoich działań.

3:
Nie oczekuj innych rezultatów, gdy ciągle robisz to samo.

4:
Śmiało wprowadzaj zmiany gdy trzeba.

Planowanie w małym biznesie online

Gdy już coś zaplanujesz, to nie wmawiaj sobie, że musisz się tego trzymać, choćby nie wiem co. Świat online jest bardzo dynamiczny i szybko się zmienia. Warto reagować na bieżąco. Zwłaszcza, że czasem nieplanowane rzeczy mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

U mnie tak się stało na przykład w 2020 roku. Wiadomo – wybuchła pandemia. Ale nie to mam na myśli, bo ta akurat jakoś szczególnie nie wpłynęła na moją firmę, wprowadziła tylko chwilowy przestój w marcu/kwietniu. Mam na myśli to, że w 2020 r. napisałam i wydałam e-booka, którego w ogóle nie planowałam. Nie planowałam go, bo dotyczył zmian wprowadzonych w prawie budowlanym i wiedziałam, że będzie to produkt tylko na chwilę, że będę go mogła sprzedawać tylko przez kilka miesięcy. Ale – jak się okazało – poradnik ten był bardzo potrzebny ludziom zgromadzonym wokół bloga oprawiebudowlanym.pl. Żeby móc go przygotować, musiałam zrezygnować z pisania tekstów na zlecenie (i tak dobrze mi z tym, że już nie wróciłam do pisania). Gdybym ściśle trzymała się tego, co zaplanowałam na tamten rok, nie byłby on tak udanym rokiem, a i ja nie rozwinęłabym tak bardzo swojej działalności, gdybym nadal pisała teksty na zlecenie.

Aktualnie również wprowadzam zmiany, jeśli chodzi o tworzenie produktów na oprawiebudowlanym.pl. Nie trzymam się tego, co założyłam na początku roku, tylko reaguję na bieżąco.

5:
Bądź elastyczna w realizowaniu planów.

Produkty, odbiorcy i finanse

Odbiorcy, którzy trafiają na nasz blog czy profil w mediach społecznościowych nie stają się od razu klientami. Zanim coś kupią, muszą nam zaufać – przejść ścieżkę od „nie znam cię” do „jestem gotowy, by od Ciebie kupić”. Jednym to zajmuje mniej, innym więcej czasu. Jedni kupią podczas pierwszej wizyty na stronie, inni dopiero podczas którejś tam. Generalnie im dłużej są z nami, tym więcej pieniędzy są w stanie wydać.

Dlatego warto mieć produkty i w ogóle różne materiały dla odbiorców znajdujących się na różnym poziomie zaangażowania. Dla tych, którzy nas w ogóle nie znają – coś darmowego. Dla tych, którzy znają nas tylko trochę – tańsze produkty, a dla tych najbardziej zaangażowanych – droższe.

Specjaliści od marketingu mówią, że taniej jest zatrzymać klienta niż pozyskać nowego. Dlatego twórz też materiały, które przydadzą się Twoim obecnym klientom. Takie, które pozwolą Ci utrzymać ich przy Tobie.

W przypadku biznesu opartego na marce eksperckiej myślę, że warto też mieć produkty dla odbiorców znajdujących się na różnym poziomie zaawansowania, jeśli chodzi o tę eksperckość. Czyli coś dla początkujących poszukujących podstawowych informacji i osób bardziej zaawansowanych chcących zgłębić wiedzę. Ale to też zależy od grupy docelowej. Jeśli jeszcze nie określiłaś, kim jest odbiorca Twoich treści, koniecznie to zrób. Na przykład za pomocą workbooka, który otrzymasz bezpłatnie po zapisaniu się do newlsttera.

Naturalne jest również to, że odbiorcy z różnych powodów od nas odchodzą. Dlatego musimy cały czas próbować docierać do nowych odbiorców. Poszerzać tę bazę potencjalnych klientów. Jak to robić? Na przykład prowadząc działania content marketingowe (blog, profile w mediach społecznościowych) lub inwestując w reklamę.

Gdy prowadzimy jednoosobową działalność i gdy zaczynamy z zerowym budżetem, może nam być trudno zdecydować się wydawać pieniądze na reklamę, której celem jest nie sprzedaż, a przyciągnięcie nowych odbiorców. W takiej sytuacji może pomóc myślenie, że nie wydajesz swoich pieniędzy – wydajesz pieniądze firmy. A nawet nie tyle je wydajesz – co inwestujesz. Dlatego też warto od samego początku mieć konto firmowe i wypłacać sobie wypłatę, plus ewentualnie jakieś bonusy za udaną kampanię. Ale ważne, by nie wydawać wszystkiego, co zarobi firma. Nawet gdy firma zarabia bardzo mało.

Myślenie o pieniądzach, że są pieniędzmi firmy a nie Twoimi sprawia, że masz mniej oporów, by je inwestować właśnie na przykład w reklamę mającą przyciągnąć nowych odbiorców.

6:
Miej produkty dla odbiorców na różnych poziomach zaangażowania i wiedzy.

7:
Cały czas docieraj do nowych odbiorców.

8:
Rozdziel finanse firmy od swoich i nie myśl o pieniądzach firmy jak o swoich.

To tyle, jeśli chodzi o moje przemyślenia o biznesie online. Mam nadzieję, że przydadzą Ci się te wskazówki :).

Chcesz mieć biznes online oparty na swojej wiedzy, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może już zaczęłaś, ale robisz to chaotycznie i bez planu?

jak zbudować markę ekspercką

Sprawdź kurs w postaci workbooka.

„Zaprojektuj swoją markę. 10 kroków do silnej marki eksperckiej”

Buduj markę i nie szukaj klientów. Niech oni znajdują Ciebie!

Podąrzaj Magda Myszura:

Podpowiem Ci, jak prowadzić blog i budować markę ekspercką, by przyciągnąć czytelników i klientów.

Zostaw Komentarz

Zapisz się do bezpłatnego newslettera

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach na blogu, informacje o ofercie i materiały dostępne tylko dla subskrybentów? Zapisz się do newslettera, a nie przegapisz niczego. Przy okazji otrzymasz też bezpłatne materiały.


Chcę zapisać się do newslettera i otrzymywać na mój adres e-mail informacje o nowościach, promocjach i produktach związanych z blogiem magdamyszura.pl.

 

Z newslettera w każdej chwili możesz się wypisać. Nie będę wysyłać Ci spamu. Z polityki prywatności dowiesz się, jak są chronione Twoje dane.